دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

توجه به صنعت و فناوری؛ شرط لازم جبران عقب‌ماندگی رتبه ایران 

توجه به صنعت و فناوری؛ شرط لازم جبران عقب‌ماندگی رتبه ایران 
شاهانی گفت: برای جبران عقب‌ماندگی رتبه تولید علمی ایران علاوه بر مقاله باید به صنعت، فناوری و دانش‌بنیان هم توجه کنیم. 
کد خبر : 896168

امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره جبران عقب ماندگی رتبه تولید علمی ایران در منطقه اظهار کرد: بخشی از نزول رتبه تولید علمی ایران به دوران شیوع ویروس کرونا بازمی‌گردد؛ چراکه این بیماری باعث تعطیلی آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها شد. 

وی افزود: تعطیلی آموزش در دوران شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌ها جای نقد دارد؛ چراکه این موضوع روی کیفیت آموزشی تاثیر خود را گذاشته است. 

شاهانی بیان کرد: اگر اولویت کشور را در نظر بگیریم و آن را مبنای چاپ مقاله با وجود اینکه مقاله در جایگاه خود ارزشمند است، نگذاریم با در نظر گرفتن مشوق‌هایی می‌توان استادان را به فعالیت در صنعت برای حل مسائل، مشکلات و چالش‌های فناوری سوق داد تا فعالیت‌های دانش بنیانی انجام دهند، فناوری‌های جدید را پیشنهاد دهند و به تجاری سازی آنها اقدام کنند که در صورت تحقق امتیاز‌های ویژه در آیین‌نامه ارتقای اساتید، آیین نامه‌های تشویقی استادان و آیین‌نامه‌های تشویقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر خواهیم گرفت. 

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: اگر بتوانیم فعالیت‌های استادان را در صنایع رقم بزنیم با حل مشکلات کشور و خروجی مقالات پربازدیدتر مواجه خواهیم شد؛ چراکه هرچه مقالات کاربردی‌تر و ناظر به رفع نیاز‌های کشور باشد، یقینا در استنادات بین‌المللی بیشتر مورد استناد قرار می‌گیرد. 

شاهانی گفت: باید حل مشکلات صنعت، مباحث فناوری و دانش بنیان کشور را در اولویت قرار دهیم تا به خروجی مقالات با کیفیت و معتبر دست یابیم. 

وی بیان کرد: مقاله تنها شاخص رتبه‌بندی‌های بین المللی نیست، بلکه تولید فناوری و مباحث زیر ساخت‌های آموزشی و پژوهشی و دانشجویی را شامل می‌شود؛ بنابراین باید در این حوزه‌ها فعالیت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته